Over Imme

Imme kreeg haar eerste jaren les op de muziekschool bij Willem Damsteegt. In een folkband leerde zij op gehoor samenspelen. Zij studeerde Schoolmuziek op het Koninklijk Conservatorium, met als viooldocenten Hans Scheepers en Jaques Holtman. Tijdens deze studie speelde zij twee jaar in een hedendaags muziekensemble met studenten compositie.  Op het Rotterdams Conservatorium studeerde zij viool  bij Thijs Kramer en speelde in het ensemble moderne muziek van Otto Ketting. Daarnaast volgde zij jazzworkshops bij Herman de Wit en Robert Veen . Zij haalde haar lesbevoegdheid middels het staatsexamen. Door de samenwerking met musici als Marcel Cuijpers, Astrid Rubenowitz, Alec Kopyt en theaterproducties leerde zij in de praktijk veel bij, wat in de klassieke opleiding niet aanbod kwam. Zij volgde nascholingen o.a. bij Hogeschool Utrecht met Joyce Tan, Hogeschool Helicon met Fenneken Francken, Borg Groeneveld en het Lichtenberger Institut op gebied van improvisatie, didaktiek, Alexandertechniek, altviool, zang/stem/lichaamsgewaarwording en pedagogiek.

Als violist speelde Imme in Salonduo Pur Sang, Klezmer kwartet Ratatoej, Feestband City and Eastern, in een duo met accordeon, muziektheater ensembles, diverse begeleidingsorkesten en in een duo met gitaar. Sinds 2019 speelt Imme  met collega docenten in een strijkkwartet moderne en oude muziek.

Imme werkte 25 jaar op muziekscholen als viool- en ensemble docent en in het (speciaal) basisonderwijs als muziekdocent. Sinds 2013 heeft zij haar eigen vioollespraktijk en coacht het ‘jong HIJ strijkorkest’. In 2020 organiseerde zij een zomermuziek week voor beginnende strijkers, met samenspel, zingen en improvisatie werkvormen.

Imme is door haar achtergrond en belangstelling een veelzijdig docent. De lessen zijn een levendig proces in samenspel met de leerling.  Door in het vioolspel uitdaging te bieden in het ‘leren leren’ en de wisselwerking tussen lichamelijke gewaarwording en klank sluit zij aan bij de mogelijkheden, leerstijl en muzikale voorkeuren van de leerling zoekt zij naar een passende aanpak voor bezield en creatief muziek maken, met een solide basis van techniek en theoretisch inzicht. De laatste jaren specialiseert zij zich in het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen.

In  Arco, tijdschrift voor docenten van strijkinstrumenten publiceerde zij een serie artikelen over muzikale improvisatie en toont voorbeelden van didaktisch materiaal. Momenteel wordt gewerkt aan het beschikbaar maken van samenspel materiaal met improvisatie mogelijkheden voor strijkers.