Over Imme

Imme kreeg haar eerste jaren les op de muziekschool bij Willem Damsteegt. In een folkband leerde zij op gehoor samenspelen en optreden op feesten. Zij studeerde Schoolmuziek op het Koninklijk Conservatorium, met als viooldocenten Hans Scheepers en Jaques Holtman. Tijdens deze studie speelde zij twee jaar in een hedendaags muziekensemble met compositiestudenten. Op het Rotterdams Conservatorium studeerde zij viool bij Thijs Kramer en speelde in het ensemble moderne muziek van Otto Ketting. Daarnaast volgde zij jazzworkshops bij Herman de Wit en Robert Veen. Zij haalde haar lesbevoegdheid middels het staatsexamen. Door jaren mee te spelen in bands van Marcel Cuijpers en Alec Kopyt is de ervaring van ‘live arrangeren’ tijdens optredens een belangrijke inspiratie voor een levendige, flexibele manier van musiceren en optreden. Zij volgde nascholingen didactiek op Hogeschool Utrecht bij Joyce Tan, groeps- improvisatie bij Fenneken Francken op Hogeschool Helicon, (zang)stem in relatie met adem, lichaamsgewaarwording en klank bij Borg Groeneveld en het Lichtenberger Institut.

Als violist speelde Imme in Salonduo Pur Sang, Klezmer kwartet Ratatoej, Feestband City and Eastern, in een duo met accordeonist Hans van der Maas, muziektheater ensembles, diverse begeleidingsorkesten en een duo met gitaar. Sinds 2019 speelt Imme met collega docenten in een strijkkwartet moderne en oude muziek.

Imme werkte 25 jaar op muziekscholen als viool- en ensemble docent en in het (speciaal) basisonderwijs als muziekdocent. Sinds 2013 heeft zij haar eigen vioollespraktijk en coacht het ‘jong HIJ strijkorkest’. In 2020 organiseerde zij een zomermuziek week voor beginnende strijkers, met samenspel, zang en improvisatie.

Imme is door haar achtergrond en belangstelling een veelzijdig docent. De lessen zijn een levendig proces in samenspel met de leerling. Door in het vioolspel uitdaging te bieden in het ‘leren leren’ en de wisselwerking tussen lichamelijke gewaarwording en klank sluit zij aan bij de mogelijkheden, leerstijl en muzikale voorkeuren van de leerling. In dit proces zoekt zij naar een passende aanpak voor bezield en creatief muziek maken, met een solide basis van techniek en theoretisch inzicht. De laatste jaren specialiseert zij zich in het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen. In de jeugdorkesten spelen vele leerlingen t/m het hoogste niveau.

In Arco, tijdschrift voor docenten van strijkinstrumenten publiceerde zij een serie artikelen over muzikale improvisatie en toont voorbeelden van didaktisch materiaal. Op deze website is  (samenspel) materiaal met improvisatie opdrachten voor strijkers te bestellen.