Vorm en muzikale fantasie Arco 3 2021
2 september 2021Valkuilen van de muziekdocent
5 juni 2020In het kader van een ‘fair practice’ discussie schreef Imme over haar ervaringen in het muziekonderwijs. Fair practice is naast een goede betaling voor je opleiding en inspanning ook een (haalbaar) doel kunnen bereiken.
Zij pleit voor een op inhoud, leerproces en resultaat gericht onderwijs i.p.v een marktgerichte benadering waarbij aantallen en een ‘gevoel van goed doen’ tellen, zonder eisen aan kwaliteit en duurzaamheid.
Moestuinieren op de Volle Grond
31 mei 2020Ups en downs in de moestuin, als paradijsje in de drukke randstad.
Sound Painting groepsimprovisatie
1 april 2019Twee jaar geleden ontmoette ik tijdens het ESTA-congres in Middelburg viooldocente en jeugdorkest-coach Saskia Rozeveld. Ze kwam enkele jaren terug met theatersport en muzikale groepsimprovisatie in aanraking. Het gaf haar inspiratie om met nieuw elan te musiceren. Een verslag van onze samenwerking en uitwisseling.
Schuchterheid overwinnen in en afrikaans dansnummer
25 augustus 2018Met een puber groep werkten we aan Jikeli Maweni, een traditioneel Xhosa-lied, bekend geworden door Miriam Makebe. Geen dagelijkse kost voor violisten, maar goed speelbaar en met een aanstekelijk ritme. De akkoorden zijn eenvoudig: G A7 D G. Een goede reden om leerlingen zelf een begeleidingspatroon te laten bedenken en hiermee te improviseren.
Download Schuchterheid overwinnen in en afrikaans dansnummer
Spelen met Chinese Noten
2 juli 2018Imme Tonkes vertelt in iedere Arco over haar ervaringen
met improviseren als werkvorm in de (viool)les. Dit keer:
improviseren aan de hand van de Chinese folksong
Jasmine Flower.
De Sandwich Formule
2 juli 2018Imme Tonkes vertelt in iedere Arco over haar
ervaringen met improviseren als werkvorm in de
(viool)les. Dit keer: improviseren in combinatie
met een bestaand stuk.
Improviseren met jonge kinderen aan het KonCon
13 november 2017Imme Tonkes vertelt in iedere Arco over haar ervaringen met improviseren als werkvorm in de (viool)les. Dit keer is ze op onderzoek gegaan naar improvisatie als onderdeel van het onderwijsprogramma PI en Basis op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Adempauze
13 oktober 2017Soms speel je allerlei riedeltjes zonder enige urgentie, uit angst dat er een stilte zal vallen. Durven wachten op het juiste moment maakt een improvisatie juist spannender. Een lesbeschrijving van een improvisatie solo bij Misirlou
La Luna
13 oktober 2017Op vrijdagavond repeteert het vioolensemble met vijf middelbare scholieren. Hun niveau is voldoende om leuke samenspelstukken te spelen. Ze zijn in meer of mindere mate handig met positiespel en staan er open voor om allerlei soorten muziek te leren spelen. Met improvisatie heeft één leerling uit het groepje eerder ervaring opgedaan. De andere leerlingen zijn dit niet gewend. Ik ben benieuwd of ze toe willen happen.
Improviseren met akkoorden
13 oktober 2017Akkoorden als theoretisch begrip interesseert leerlingen meestal matig. Leren door doen werkt beter om een klankvoorstelling te ontwikkelen. Met akkoorden improviseren maakt vaardig en ongemerkt een beetje meer bewust.
Improviseren met samenklanken
13 oktober 2017Imme Tonkes vertelt in iedere Arco over haar ervaringen met improviseren als werkvorm in de (viool)les. Deze keer het ‘open snaren-rondo’: een doeltreffende manier om bij kennismaking de muzikaliteit van een nieuwe leerling te testen en tegelijkertijd een beetje lol te hebben met een simpel muzikaal spel.
Melodisch improviseren
13 oktober 2017Imme Tonkes vertelt in iedere Arco over haar ervaringen met improviseren in de vioolles. Deze keer: een melodie improviseren…. hoe pak je dat aan? Hoe werk je zó dat het spelen vanuit een innerlijke voorstelling gebeurt en niet zomaar wat aanrommelen? En hoe kun je dat begeleiden?
Improviseren met open snaren
13 oktober 2017Imme Tonkes vertelt in iedere Arco over haar ervaringen met improviseren als werkvorm in de (viool)les. Deze keer het ‘open snaren-rondo’: een doeltreffende manier om bij kennismaking de muzikaliteit van een nieuwe leerling te testen en tegelijkertijd een beetje lol te hebben met een simpel muzikaal spel.
Improviseren op een tekening
13 oktober 2017Zodra leerlingen noten zien, begint het denken in toonhoogte, tellen, structuur…. Vaak ontbreekt het overzicht. Het is een optelsom van kleine eenheden. Beeldtaal helpt om anders te gaan denken: eerst een gevoel, een sfeer, een totaalindruk en daarna de tonen.
Inleiding
13 oktober 2017Improviseren is echt wel mijn ding, maar in de instrumentale lessituatie is het vaak iets ‘voor erbij’. Hoe geef ik improvisatie een vaste plek in de instrumentale les. Wat zijn de doelen? Welke opbouw is mogelijk? Welk proces en welke resultaten kom ik tegen?
Klankspel met groep
13 oktober 2017In Kunstzone beschrijft Imme de klankspelen met Bleffert instrumenten in het kader van het komend improvisatie festival. Je kan de beweging van klank in de ruimte ervaren als de verschillende spelers in een wijde kring opgesteld staan. Het is een muzikaal en sociaal interactie spel.
Alexandertechniek op de muziekschool
13 oktober 2017Een verslag van de uitwerking van Alexandertechniek lessen op het spel van muziekschoolleerlingen.
Download Alexandertechniek op de muziekschool Download Alexandertechniek op de muziekschool Download Alexandertechniek op de muziekschool
Zigeuner muziek project
13 oktober 2017Thematisch project rondom zigeuner muziek met 60 muziekschool leerlingen van beginner tot gevorderd.
Download Zigeuner muziek project Download Zigeuner muziek project
Volkert Biesenbender improvisatie workshop
13 oktober 2017Hoe de violist Volkert Biesenbender genres en stijlen mixt en een aantal basis principes van improviseren met zijn studenten traint.
Download Volkert Biesenbender improvisatie workshop Download Volkert Biesenbender improvisatie workshop